Jump to content
Sign in to follow this  
bua

jak liczyć po polsku?

Recommended Posts

Czytam sobie książkę pewnego perkusisty i on w tej książce usilnie zaleca, żeby podczas gry liczyć głośno, mówiąc coś na każdą szesnastkę. Chciałbym spróbować takiej zabawy, ale mam językowy problem. On zaleca liczyć tak:

 

łan i end e tu i end e sri i end e for i end e

fajf i end e syks i end e SEN i end e ejt i end e

 

Nie chcę liczyć po angielsku, bo myślę po polsku i licząc po polsku będzie mi po prostu łatwiej. Pytanie do forumowiczów, którzy mają coś do powiedzenia: powiedzcie na podstawie własnego doświadczenia, jakich sylab gdzie najlepiej/najwygodniej/najkorzystniej/najwydajniej użyć? W szczególności, jakich użyć skrótów dla CZTERY, SIEDEM i OSIEM (na podobieństwo hamerykańskiego SEN)?

 

Odpowiadam z góry na "znawcze" wpisy:

- tak, wiem, że niektóry nie liczą w ogóle,

- tak, wiem, że można liczyć tylko ćwierćnuty,

- tak, wiem, że można inaczej podzielić takt tak, żeby mówić tylko do dwóch lub czterech,

- tak, wiem, że to jest kwestia własnych upodobań, jednak sądzę, że tu jest podobnie, jak np. z chwytami: możesz trzymać sobie pałkę, jak chcesz, ale jednak przez te wszystkie lata ludzie na własnych skórach doszli do wniosku, że liczenie z użyciem akurat takich słów jest najkorzystniejsze.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki. Możesz się wesprzeć jakimś znanym nazwiskiem (innym niż swoje), którego nosiciel też akurat tak ucina?

 

W sumie ciekawe, czy są różne szkoły.

 

A pomiędzowe szesnastki proponujesz

 

a i a

 

czy jakoś inaczej?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chciałbym Ci szczerze pomóc, ale nie do końca są dla mnie zrozumiałe Twoje oczekiwania. Generalnie trochę masz ten problem błahy :smile:

 

Licząc w tempie dla mnie dość szybkim jestem w stanie wypowiedzieć każdą liczbę tak by się "zmieścić", jeśli się nie da wyrobić wystarczy sobie skrót zrobić i się do niego przyzwyczaić. To taki niuans, że chyba ciężko znaleźć coś na ten temat np w książkach czy drummera, który ma swój własny,sławny system liczenia :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem idiotyczny, koniec końców i tak musisz sobie to w głowie dobrze ułożyć, więc równie możesz liczyć

RAZ dwa trzy cztery DWA dwa trzy cztery(...), to masz mieć w świadomości, a nie w ustach.

 

raz - te - i - te - dwa - te - i - te - (...) - taką metodą niektórzy w Polsce liczą, ale imo to jest ułatwianie sobie na siłę, równie dobrze wówczas należy liczyć takty trzydziestkami dwójkami.

 

A przeważnie 7 się rozbija na 2-2-3, 3-2-2 itd. Nawet w etiudach często jest to zaznaczone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

w którymś numerze perkusisty było coś takiego:

1 - TA

2 - TA - KA

3 - TA - KI - TA

4 - TA - KA - DY - MI

dalej już sobie można łączyć i tworzyć rożne kombinacje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, Kuba93, właśnie tego szukałem. TA KI TA mówi się znacznie łatwiej niż A I A. Prosty zabieg, a skuteczny. Leci "pomógł".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak btw to są sylaby używane w indyjskim "alfabecie" rytmicznym konnakol. Polecam się zapoznać, jeśli chciałbyś móc wygodnie liczyć grupy po 2,3,4,5,6,8 itd. nutek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

normalnie - liczysz czwiercnuty w takcie - raz / dwa / trzy /cztery

albo w przypadku podzialow typu 6/8 liczysz - raz /dwa /trzy / dwa i dwa i trzy...

faktycznie to pomaga w osadzeniu ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...