Jump to content
Rift

Potrzebny sprzęt do nagrywania

Recommended Posts

Witam Wszystkich drummerów!

Planuję zacząć nagrywanie własnych coverów na perkusji. Wiem, że potrzebuję do tego dobrego sprzętu i dlatego chciałbym Was zapytać od kupna czego zacząć?

Nie jestem specem od elektroniki, ale z tego co wiem powinienem kupić mikrofony, interfejs, kamerki.

To wszystko, czy o czymś zapomniałem?

Oczywistą sprawą jest komputer na którym wszystko ładnie posklejam, dopracuje etc. w jakimś programie.

Teraz pomówmy o cenach tegoż niezbędnego sprzętu do nagrywania bębnów:

mikrofony- myślałem nad czymś porządniejszym, stawiam na jakość a nie na cenę, dlatego możecie napisać mi co jest warte uwagi, jakich mikrofonów używacie, na co zwrócić uwagę?

W jaką liczbę mikrofonów się wyposażyć? werbel, trzy tomy, stopa- czyli 5. Jak wygląda sprawa z talerzami? Osobny do hi hatu, crasha i ride'a? Widziałem już nieraz, że używane są takie stojące nad zestawem łapiące dźwięki wszystkich talerzy...

Interfejs- chciałbym nagrywać swoją perkę w wygłuszonym garażu jednak nie tylko. Ćwiczymy tam z zespołem, więc fajnie by było mieć możliwość nagrania całego zespołu a nie tylko perkusji. Jakie funkcje interfejsu będą przydatne? ile wejść itp. Nie znam się niestety na cenach więc możecie dawać propozycje tych lepszych droższych, wyższej półki. Pieniądze są-ale co z tego jeśli nie wiem co kupic ;p.

Kamerki-planuję kupić kilka, na statywach zeby nagrywały mnie z góry, przodu, od boku i z tyłu. Potem ładnie można wszystko zgrać po nagraniu intrumentu(np. przejscie ze zwrotki na ref itp -nadaje to takiej dynamiki).

Z góry dzięki za wszelką pomoc!

Pozdrawiam :)

 

Doczytałem, że w moim przypadku najlepszym rozwiązaniem byłby interfejs wielokanałowy z 8 wejściami (stopa, werbel, 3 tomy, hi hat i dwa overheady) lub wielokanałowy z wejściami cyfrowymi zeby rozszerzyć w razie potrzeby przez ADAT o kolejne dodatkowe wejścia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikser (jeśli nie cyfrowy) będzie tutaj słabym rozwiązaniem, więc drogi dadochu nie mieszaj koledze w głowie.

Najlepiej sprawdzi się interfejs audio- na bębny, początkowo 8 kanałów starczy. W zależności od komputera należy wybrać interfejs ze złączem usb/firewire lub thunderbolt. Dla późniejszej możliwości rozszerzenia powinien mieć złącza adat. Dzięki nim będzie można rozszerzyć liczbę wejść samego interfejsu. Generalnie jeśli chodzi o firmę to jakościowo nie schodził bym poniżej RME, focusrite, motu, presonus. Wyższe modele do celi coverowych mijają się z celem.

Od siebie polecam Focusrite scarlett 18i20 - ma fajne preampy, intuicyjne oprogramowanie i jest stabilny - nigdy mi się nie wysypał. presonus 1818 ma do tego podstawowe efekty.

Jeśli chodzi o mikrofony- jest wiele modeli majków różnych firm - jakościowo i brzmieniowo wszystkie będą dobre - różnić się będą brzmieniem i technicznymi parametrami. Mam na myśli mikrofony pokroju Audixa D6 czy shure beta 52a. A więc

Do stopy najpopularniejsze są beta 52, audix d6, ev nd 868, sennheiser e602/902.

Werbel SM57, audix i5

Tomy sennheiser e604/904, beta 56, akg d40, audix d2/ d4

overheady - oktava mk 012, shure sm 81

Oczywiście to są tylko przykłady mikrofonów które na pewno zrobią dobrą robotę. Oprócz nich jest wiele innych świetnych mikrofonów. Podałem tylko przykłady- reszta zależy od osobistych preferencji.

ponadto aby rozpocząć nagrywanie musisz pamiętać o równie ważnych rzeczach takich jak kable, statywy - często pomijane a też nie mało kosztuje. Ze statywów świetne są marki Stim. markowe kable na wtykach np neutrika nie będą sprawiać problemów. Do tego potrzebne jest oprogramowanie Daw - jeśli chcesz być uczciwy - niektóre słono kosztują. Na początek i nie tylko polecam Reapera - to świetny program.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super!!!

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Teraz mam nakreślony obraz tego czego potrzebuję do nagrywania.

Zagłębię się w ten temat bardziej i poszukam odpowiedniego sprzętu. Jeszcze raz dzięki i pozdro! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polecam bardzo mało znane w Polsce mikrofony firmy CAD (prod. USA). Świetny stosunek jakości do ceny.

KBM 412 - do centrali

TSM 411 - tomy

ICM 417 lub GLX 1200 overhead

Bardzo dobrze sprawdzają się w studio jak i na koncertach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To teraz powiem coś od siebie jako ktoś to ma styczność dosyć częstą z nagrywaniem garów:

Po pierwsze: mikser analogowy to dobre rozwiązanie pod warunkiem że ma dobre preampy i możliwość nagrywania wielośladowego po USB. Przecież i tak nagrywa się surówki a obróbkę robi się w programie bo nie widzę sensu nagrywania po EQ skoro potem może jednak czegoś brakować co się wycięło i wtedy się już tego nie doda bo będzie kibel.

Zestaw który w zupełności wystarczy Ci do nagrywania garów jest zestaw Shure PGDMK6, który czasami używany ludzie sprzedają za dobre pieniądze.

do tego dwa Shure SM58 do werbla i jakaś pojemność do hihatu (może być taka sama jak w zestawie pgdmk6) - no chyba że masz bardzo rozbudowany zestaw.

Fajnym motywem jest podstawienie pod sam naciąg stopy z przodu starej małej kolumny jak np od kina domowego czy coś i podpięcie do jej wejścia dwóch kabli z drugiej strony zriobiony xlr czy jack - kolumna działa wtedy jak mikrofon troche i nagrywa specyficzny bass który potem można wmiksować z fajnymi efektami.

Kolejną rzeczą są ambienty ale na to są też fajne może trochę sztuczne patenty.

Do tego wiadomo musisz mieć statywy, przyzwoite kable, większe pomieszczenie, no i przede wszystkim żaden sprzęt nie pomoże jeśli masz źle nastrojony zestaw, stare naciągi, złe odległości między każdym przetwornikiem a bębnem lub między bębnami i źle ustawione mikrofony. Składowych jest bardzo dużo. Z oprogramowania polecam Samplitude. Kiedyś był jakiś stary dołączony do Estrady i Studio myślę, że zupełnie by wystarczył

Co do samych technik nagrywania to zapraszam na priv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W temacie audio interface, to jezeli chcialbym zejsc ponizej RME, focusrite, motu, presonus to co proponujcie prostego i latwego w obludze?

 

Cos w polowie drogi pomiedzy telefonicznym dykktafonem, a tymi rzeczami wyzej do czego mozna kilka mikrofonow podpiac.

 

Dzieki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już nigdzie nie trzeba schodzić poniżej.

Wystarczy obserwować aukcje i trochę poczytać o sprzęcie, który ma się obsługiwać.

 

Jeśli się tego nie robi w dzisiejszych czasach to znaczy, że nie jest się muzykiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...