Skocz do zawartości
Bębniarek

Tune-Bot - stroik perkusyjny

Rekomendowane odpowiedzi

Dostroiłem swój tom 10 z dokładnością do 0,16 Hz do dźwięku A (220Hz) w niecałe 3 minuty przy użyciu tej metody, i wcale nie na super nowych naciągach.

Ale stroiłeś naciągi do 220Hz - czy dźwięk główny bębna był właśnie taki? Ja naciągi w 12'' stroję do A3 (ew. A3#), a 10'' to raczej do D4 (badź D4#) tak jak polecali na forum Pearla.

 

Co prawda mój ortodoksyjny kolega z drewnianym nosem nawet nie miał ochoty zerknąć bo on już ma takie narzędzie - uszy - i innego nie potrzebuje. Podejrzewam też że większość doświadczonych perkusistów będzie miała podobne podejście, choć do dostrojenia do dźwięku i tak zawsze potrzeba nuty bazowej.

No tak - tylko ortodoksyjny kolega może mieć problem z nastrojeniem bębna super nisko - bo to zaraz mu się rozstroi... A jak się podejdzie kilka razy dzień po dniu do ustawienia naciągów w niskim stroju - to jest niezła pyda ;)

 

[ Dodano: 08-06-2012, 19:26 ]

No i fajnie jak dolny naciąg jest kilka Hz wyżej. To już trzeba obczaić w zależności od własnego uderzenia bądź korpusów - ile tych Hz ma być mniej.

Wtedy można osiągnąć krótszą i bardziej skupioną odpowiedź bębna ;)

 

[ Dodano: 08-06-2012, 19:27 ]

http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Stroik powinnien byc jutro.

Jak dojdzie to zdam relacje ;)

 

Gdzie kupiłeś...?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

thomann de pl ;).

Złozylem zamowienie (06.06) jak na stronie byl status: dostawa 02.07.2012" A w poniedzialek (11.06) dostaje smsa od sklepu ze paczka zostala wyslana

 

[ Dodano: 13-06-2012, 17:11 ]

thomann de pl ;).

Złozylem zamowienie (06.06) jak na stronie byl status: dostawa 02.07.2012" A w poniedzialek (11.06) dostaje smsa od sklepu ze paczka zostala wyslana

 

stroik doszedł dzisiaj.Niestety dopiero jutro go przetestuje

Przeczytalem całą instrukcje i z tego wynika ,ze moja konfiguracja (8,10,12,14,16) powinna byc strojona tercjami (wielkimi oczywiscie)

 

Zastanawia mnie jedna rzecz:

 

" Hit in the center of the drum head to measure the fundamental pitch. Your drum must be mounted or on a stand to resonate freely in order to measure the fundamental pitch (the fundamental pitch is the lowest and loudest pitch your drum produces)."

 

Jezeli rezonans nie będzie tlumiony to nie powstanie za duzo przydzwiękow podczas strojenia gornego naciagu ?

 

 

Następnie w instrukcji jest napisane

1. While drum tuning can be performed on the kit, better results are usually obtained by removing the drum from the stand and muffling one of the heads so you only deal with the sound from one head at a time. We suggest that you place your drum on a carpet, sofa pillow, or round drum stool to conveniently support the drum while providing the necessary muffling."

 

zatem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej postawić bęben na łóżku poduszce, ew. tłumić nogą (kolanem) dolny naciąg.

 

No i trzeba pamiętać - strojenie naciągów przy śrubie to nie jest 'fundamental pitch' czyli dźwięk podstawowy bębna. Jeżeli górny i dolny naciąg stroimy do tego samego dźwięku - to dźwięk podstawowy jest o około 10 tonów niżej (w zależności od wysokości strojenia, wielkości bębna typu naciągów oraz typu krawędzi może się wachać od 9 do 10 tonów niżej). Czyli jeśli np. stroimy 10'' do D4 (293,66Hz) to dźwięk podstawowy jest około E3 (165Hz)

 

Osławiona tabela ;) : http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szybka akcja:

Jutro idę na zakupy do Thomanna, jeśli ktoś chce do koszyka dorzucić Tune-bota (lub cokolwiek innego) - wiecie gdzie mnie znaleźć. ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po 1 dniu uzytkownia dochodze do pewnego problemu.

 

Wiem ,ze nie wszyscy mieliscie do czynienia z TB ale moze mi podpowiecie.

Zalozmy ze stroimy tom'a. Np zaczynamy od rezonansu ,czyli tlumimy naciag uderzany.

I teraz:

 

Lekko kladziemy palec w srodek membrany aby jeszcze bardziej zredukowac alikwoty.

I mamy np wynik : 280Hz. I jezeli nacisniemy przycisk "filtr" to dzwieki przy wszystkich srubach będą w okolicy +/- 280

Ale czasami zdarza sie tak ,ze zamiast 280 mamy 180(przy tej samej śrubie ) .A po kolejnej probie mamy znowu 220,a nastepnie znowu 180. I jezeli wybierzemy opcje "filtr" dla 180 to wszystkie dzwieki przy srubach będą w okolicach 180,pomimo ,ze niedawno byly odbierane dla 280

 

Gdzie jest problem?

 

Filmik to mniej wiecej pokazuje.

 

http://w67.wrzuta.pl/film/8lUmR6KTe0Q/filmik_do_wyslania

 

Uwaga: wiem, ze trzeba przytlumic membrane lekko palcem.Jednak nie mialem jak kręcic filmiku i trzymac palca na membranie .Po drugie badałem juz wariant z kciukiem na membranie. I czasami wyniki są rozne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A może zamiast palca (o różnej sile nacisku) położyć coś w stylu moongela (dobrać odpowiednią wagę/ilość), próbowałeś coś takiego kłaść?

 

Oczywiście przyjmujemy że naciąg masz sprawny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wydaje się że masz problem z harmonicznymi. To normalna sprawa i widać ją dopiero na spektrometrze ;)

Często główny ton jest niewiele głośniejszy od składowych harmonicznych dlatego też jak filtrujesz na 180 to zobaczysz tylko takie wartości.

 

INFO: Zdecydowałem się nie kupować TB ani dla siebie ani na handel.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

bardzo wiele czytałem na forach co do tune bota.

W zadnym wypadku nie należy tłumić palcem. Nie możesz dotykać membrany.

Ustawiasz w jednym miejscu tune-bota, toma kładziesz na kocu, krzesełku itp. Uderzasz przy lugu i ta czestotliwosc ktora sie powtarza to jest twoja nominalna wtedy używasz filtra. Stroisz ale pamiętaj, uderzaj w tej samej odległości od lugu, używając tej samej siły i to działa.

Wiele ludzi miało problem, że wyskakują różne wartości i to jest rozwiązanie. zobacz filmiki na youtube.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

a na tym filmiku nawet koleś z firmy co produkuje tune-bot stroi na targach i też nie kładzie palca

 

 

polecam poczytać ten temat:

http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=88259

 

przykładając palec, zmieniasz napięcie naciągu i automatycznie częstotliwość jaką on generuje. Byś musiał trzymać ciągle z idealnie tym samym naciskiem, a wystarczy mała zmiana nacisku i zmienia ona odczyt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hm.

Oczywiscie jezeli przykladamy mocno palec to owszem zmienia się napręzenie naciagu.Jednak jezeli jest to baaardzo lekkie polozenie palca w celu usuniecia alikwot-to taki zabieg nie wplywa znacząco na napręzenie calej memrany.Tzn tak mi sie wydaje ;)

Zatem skąd uzytkownik ma wiedzie czy to napiecie wynosi 180 czy 250 ?

Ja na klawiszu sprawdzam i wtedy dochodze do wniosku ktora opcja jest prawidlowa.Jednak za 100 euro ,dziękuje za takie sprawdzanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Uderz z 10 razy i jak 6 razy wyjdzie 250 to znaczy ze jest 250.

No i podstawowa rzecz, nie uderzaj z krótkimi odstępami czasu. Jak stukasz co chwila to nie będzie dobrego odczytu. Między uderzeniami trzeba chwilę odczekać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zatem skąd uzytkownik ma wiedziec czy przy danej srubie jest 185 czy tez 260 hz?
Bo trzy danej śrubie jest i 185Hz i 260Hz tak jak pisał wcześniej Mostry. 260Hz to jest następna harmoniczna. Kolejna harmoniczna jest w przybliżeniu wyższa o 6 półtonów. Generalnie najpierw trzeba łapać tą niższą wartość (185Hz), ale trzeba też sprawdzać tą wyższą przy dostrajaniu lub na zmianę próbować dostrajać raz do tej raz do tej. Po kilku strojeniach naciąg powinien ładnie wydawać tak samo obie harmoniczne. No chyba, że krawędzi są krzywe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przetestowałem TB ... :)

Hmm... Trochę mam mieszane uczucia ;)

Oczywiście stroik jest jak najbardziej OK , dokładny itd.

To co Kolega pisał wyżej - tak , jest taki "problem" , ale wynikający momentami z : albo niewystrojonego naciągu , kiedy jakieś składowe brzmienia się "mieszają" i stroik jakby głupieje,albo z tego co napisał aldi. Może jest za dokładny :)

Ważne żeby idealnie prawie uderzać i w tym samym miejscu i z taką samą siłą.

Czemu mam mieszane uczucia...?

Ano temu, że nie wiem czy będzie on przydatny komuś , kto spędził za bębnami "swoje" lata, ma jaki taki słuch i potrafi stroić.

Sprawdziłem swoje strojenie na dwóch bębnach odrazu jak go dostałem do ręki - trafiały się różnice przy lugach rzędu 0,5Hz , a więc całkiem dobrze chyba :)

Jedyne co zmieniłem strojąc TB , to relacje między naciągami.

Oczywiście biorąc przykładowe ustawienia producenta.

Czy lepiej bębny mi zagrały ... ?

Może tak, a może nie - inaczej trochę :) Zresztą w instrukcji wyraźnie jest zaznaczone,że to są tylko podpowiedzi - reszta to sprawa indywidualna...

Na pewno stroik będzie przydatny komuś , kto zaczyna z bębnami i nie bardzo jeszcze sobie radzi ze strojeniem.

No i na pewno pomoże nastroić bębny w sytuacjach koncertowych, na szybko, w hałasie itd... Zaoszczędzi i czasu i nerwów czasami na próbie gdy gitarzyści próbują pokazać swoje solówki życia :biggrin:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To co Kolega pisał wyżej - tak , jest taki "problem" , ale wynikający momentami z : albo niewystrojonego naciągu , kiedy jakieś składowe brzmienia się "mieszają" i stroik jakby głupieje
Dzisiaj robiłem pierwsze próby, mam wrażenie że chodzi o syndrom luźnej śruby.

Poza tym przypadkiem jest git, dam znać po szerszych testach. ;)

 

Ale czasami zdarza sie tak ,ze zamiast 280 mamy 180(przy tej samej śrubie ) .A po kolejnej probie mamy znowu 220,a nastepnie znowu 180.
Przeczytaj instrukcję, polecam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś jednak innego mnie teraz nurtuje ... :doubt:

Zwrócił mi na to uwagę Kolega john ...

Otóż na tym filmiku:

 

 

majstrowi TB pokazuje wartości z dokładnością do 0,1 ...

 

Mnie tylko pokazuje dokładność do 0,5Hz - i to dopiero po włączeniu funkcji DIFF ...

W przypadku funkcji ABS "dokładność" jest do 1Hz.

Z drugiej strony w instrukcji jest podana dokładność 0,25Hz, więc realnie jest to 0,5 ...

Ale czemu temu kolesiowi pokazuje 0,1 ... ????

 

Czyżby faktycznie na Europe puszczono gorsze ścierwo??

Czy może tylko do reklam wypuścili "ulepszone" wersje ... ??

 

Czekam na wiadomości od użytkowników sprzętów z dystrybucji euro oraz USA ...

 

[ Dodano: 21-06-2012, 22:39 ]

A na tym filmiku :

 

 

TB działa tak samo jak u mnie , czyli przy ustawieniu ABS tzw " dokładność" jest do 1Hz - nie ma w ogóle "0" po przecinku ...

 

Na pierwszym jest 000,0 - na drugim 000 ...

 

O co tu chodzi ?

 

[ Dodano: 21-06-2012, 22:44 ]

Z tego co widzę są dwa wyjścia:

 

http://www.youtube.com/watch?v=rt1EKjrMZzM

 

Albo faktycznie na tą euro-wieś jest gorszy sprzęt ...

Albo do reklamowych filmików były przygotowane wersje ulepszone ...

 

Bo na zdjęciu na stronie producenta też na zdjęciu nie ma dokładności do 0,1 :

http://www.tune-bot.com/index.html

 

A jesli tak , to ładne w ch .... granie ... :doubt:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy tak powinnien przebiegac proces strojenia ?

 

Na podstawie filmiku

 

http://www.tune-bot.com/howtouse.html

 

1.Montujemy TB

2.Bęben np werbel powinnien byc ustawiony na statywie aby rezonował w celu znalezienia Fundamental Pitch

â Hit in the center of the drum head to measure the fundamental pitch. Your drum must be mounted or on a stand to resonate freely in order to measure the fundamental pitch (the fundamental pitch is the lowest and loudest pitch your drum produces).â

 

3.Uderzamy w srodek np werbla w celu ustalenia Fundamental Pitch

4.Kladziemy palec na srodek membrany i mierzymy częstotliwości przy srubach.

5.Właczamy Filter

Troche nie rozumiem po co mierzymy Fundamental Pitch w puncie 3.

 

6.Stroimy odpowiednio naciagi przy srubach bez kladzenia palca na srodek membrany.

 

Zatem co z ideą tlumienia dolnej membrany przy strojeniu górnej i na odwrót?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fundamental Pitch to po polsku ton podstawowy. Jest to pierwszy dźwięk który słyszysz, pozostałe to składowe harmoniczne zwane popularnie przydźwiękami. Każdy dźwięk składa się z alikwot (bodajże 16-tu) i pierwsza alikwota (czyli składowa harmoniczna) to jest właśnie ton podstawowy. Gdybyś wywalił wszystkie pozostałe alikwoty miałbyś tylko ten 'bazowy' dźwięk, który byłby kompletnie suchy w brzmieniu pod mikrofonami brzmiało by to martwo, jak jakaś kiepska próbka.

 

Strojąc jeden naciąg tłumimy inny aby ten drugi się odzywał, ponieważ chcemy stroić tylko jedną membranę do danego dźwięku naraz. Jeśli nie wytłumisz drugiej, to powietrze znajdujące się w bębnie po uderzeniu w naciąg, poleci od razu w drugą stronę wzbudzając drugą membranę i zmieniając ogólny dźwięk.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja zawsze najpierw stroję naciągi - kładąc bęben na łóżku/poduszce, żeby zupełnie nie było rezonansu.

Tylko, że trzeba sprawdzać dźwięk przy każdej śrubie - więc tu należałoby Tune-bota trzymać w ręku i sprawdzać dźwięk przy uderzanej śrubie.

 

Tak jak już nieraz pisałem - jeśli np. stroisz oba naciągi toma 10'' do D-293Hz (przy śrubach) to dźwięk podstawowy bębna będzie około E-165Hz (czyli 10 półtonów niżej).

 

Później można próbować lekko dostrajać już przy zawieszonym na statywie bębnie - w zależności od potrzeb - czy chcesz mieć większy rezonans czy mniejszy. Fajnie jak dolny naciąg jest kilka Hz wyżej - wtedy jest mniejszy rezonans. Ale jak Ci pasi booom to możesz obniżyć lekko rezo.

 

Można też od razu stroić same naciągi (w sensie górny do rezo) w jakichś interwałach - półton, cały ton itd.

 

Ale z tego wszystkiego ważniejsze jest, żeby tomy były w odpowiednich interwałach (kwarta pomiedzy 10 i 12, oktawa pomiędzy 10 i 14).

 

Nie mam juz siły pisać - bo i tak jak sam nie znajdziesz swojego brzmienia po kilku tygodniach siedzenia z jakby nie było odpowiednim narzędziem - to kto Ci pomoże?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tzn.

Problem nie jest z serii: "Hej koledzy jak nastroic perke ?"

Problem polega na tym ze nie wiem czy dokladnie uzywam TB.

Dlatego napisalem powyzej "step by step" i nie wiem czy wszystko jest prawidlowo dlatego czekam na poprawy ;)

 

[ Dodano: 26-06-2012, 16:48 ]

Dostalem wiadomosc od Thomann de pl odnosnie problemu z wartosciami dziesiętnymi po przecinku :

 

 

"samo strojenie odbywa się w całych hercach bez wartości dziesiętnych. Jeśli natomiast korzysta się z funkcji (difference) - przycisk diff, to wartość mierzona pokazywana jest z dokładnością do jednego miejsca po przecinku"

 

Zatem spoko....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Werbel nastrojony, TB pomógł mi go wyglancować. ;)

Nie przykładać palca, uderzać w równych odległościach od śrubek i tak samo mocno, kręcić małymi (czasem nawet bardzo małymi) obrotami - nic trudnego. Świetne pudełeczko, polecam wszystkim.

Oczywiście jeśli o strojeniu nie wiesz nic, to TB nie kupuj. Taka sama analogia jak przy kupowaniu najdroższych bębnów na świecie z myślą, że dzięki ich cenie będziesz grał lepiej.

 

Jedyne pytanie jakie mi pozostaje odnośnie TB (jak i strojenia szeroko rozumianego) to: dlaczego przy śrubach stroi się innymi wartościami niż docelowe dla danego naciągu? Nawet producent na filmiku instruktażowym podczas kręcenia śrubkami wybiera pasma wyższe od docelowego dźwięku naciągu. Skąd się to bierze, czy przy śrubach nie da się wychwycić częstotliwości docelowej, czy że jak? Pytanie kieruję do ludzi obytych z akustyką.

 

Przykład: Chcę mieć naciąg w A, wrzucam A na filtr, kręcę śrubkami tak by przy każdej było A (w tym paśmie składowych), mam A na środku naciągu - tak by się chciało.

A producent mówi: kręć przy śrubkach do dźwięku wyższego od A, który w efekcie końcowym da A na środku naciągu. Czemuż naciąg tak działa?

 

P.S. To że ci Thomann przepisał coś co znalazł gdzieś w necie, jeszcze nie znaczy że tak jest. Bawię się dużo differencem i jak na razie pokazuje same połówki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj mój powyższy post dokładnie. Później wyślij zapytanie do naszego Stwórcy dlaczego jest tak, a nie inaczej ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...